Schrijven: Bepaal je doelgroep
Als je een auteur vraagt wie ze willen bereiken met hun boek, dan is het antwoord dat wij horen vaak: iedereen, natuurlijk! En ja, uiteindelijk wil je dat je boek door zo veel mogelijk mensen gelezen wordt. Het bepalen van jouw specifieke doelgroep kan je echter enorm helpen met het bereiken van je eerste lezerskring. Weet jij wie je moet benaderen wanneer je begint met het marketen van je boek, en doe je dit met succes, dan is de kans groot dat je boek langzaam steeds meer populariteit zal vergaren.
Het bepalen van je doelgroep is erg afhankelijk van je genre. Een kinderboek wordt bijvoorbeeld van nature voor een andere doelgroep geschreven dan een biografie. Toch zijn er ook wat algemene tips waar je rekening mee kan houden, ongeacht je genre.
Kinderen of volwassenen
We noemden het net al even, maar de leeftijd van je doelgroep kan een grote invloed hebben op je boek. Schrijf je een boek voor jonge kinderen, dan pas je je schrijfstijl aan op het leesniveau van je doelgroep. Zeker op jonge leeftijd kan dit niveau veel verschillen. Beginnende lezers zullen op zoek zijn naar boeken met weinig tekst, korte zinnen, en niet te moeilijke woorden. In Nederland heb je daarvoor de zogenoemde AVI-niveaus. Het is echter niet altijd een kwestie van je boek ‘makkelijker’ maken hoe jonger je publiek is. Schrijf je voor een wat oudere doelgroep, dan is het bijvoorbeeld aan te raden niet te veel Engelse leenwoorden, moderne termen of ‘chat’-taal te gebruiken.
Niet alleen je schrijfstijl, maar ook de inhoud van je boek kan veranderen op basis van de leeftijd van je doelgroep. Zo is het geen probleem om expliciete zaken zoals seks, drugs en geweld te beschrijven in een boek voor volwassenen, maar in een boek voor kinderen wordt daar toch iets zorgvuldiger mee omgegaan.
Activeren of amuseren
Vaak heeft je boek niet simpelweg een doelgroep, maar ook een doel: wat wil je met je boek bereiken? Schrijf je een fictieboek, zoals een roman of een thriller, dan is het hoofddoel van het boek vaak om te amuseren. Uiteraard kan je boek nog wel een achterliggende boodschap hebben, maar het is niet de bedoeling dat lezers na het lezen van jouw boek actief aan de slag gaan met de inhoud. Dat is niet alleen het geval bij fictieboeken: ook ervaringsverhalen zijn vooral bedoeld om de lezer te amuseren. Dit is in tegenstelling tot een hobbyboek of een kookboek, waarin je de lezer actief vraagt met de inhoud aan de slag te gaan.
Pas je schrijfstijl hierop aan. Wil je de lezer activeren, dan is het niet wenselijk als ze lange stukken tekst moeten lezen. Korte zinnetjes, genummerde stappen en weinig informatie zorgen ervoor dat jouw lezer meteen weet wat er moet gebeuren. Wil je de lezer amuseren, dan zijn beeldende beschrijvingen juist wel een goede manier om de lezer helemaal in het verhaal te laten verdwijnen.
Gespecialiseerd of algemeen
Over elk onderwerp kun je zo diepgravend of breed, ingewikkeld of simpel, schrijven als je maar wil. Laten we het onderwerp schaken als voorbeeld nemen. Er zijn boeken voor ervaren schakers, met complexe openingen en geavanceerde technieken. In een boek als dit heb je de ruimte voor lange uitleg, gedetailleerde analyses van beroemde schaakpartijen en het gebruik van jargon. Zou je een dergelijk boek voor beginners schrijven, dan moet je simpelere technieken beschrijven, waarbij je je richt op basisprincipes. Doorgaans zal een boek voor beginners ook kortere hoofdstukken en bijvoorbeeld illustraties hebben om het bord te verduidelijken.
Is jouw doel om mensen die nog niets weten van schaken enthousiast te krijgen op een manier die ze zelf misschien niet eens doorhebben? Dan kun je ook nog denken aan het schrijven van een roman of jeugdboek over een personage dat schaakt. Hiermee leer je een lezer niet direct technieken, maar heb je wel de ruimte om te laten zien hoe leuk en uitdagend schaken is.
Net als bij bovenstaande voorbeelden van een doelgroep, zorgt ook hoe gespecialiseerd of algemeen je schrijft voor een andere doelgroep. Het is als het ware een wisselwerking, waarbij het belangrijk is om vooraf te bedenken voor wie je schrijft, zodat je jouw schrijfstijl en inhoud hierop aan kunt passen.
Lokaal of (inter)nationaal
Of jouw doelgroep lokaal, nationaal of zelfs internationaal ligt, vloeit vaak vanzelf voort uit wat je schrijft. Bij een lokale doelgroep kun je denken aan boeken als een familiebiografie, een geschiedenisboek over een specifiek gebouw of architectuur, of bijvoorbeeld een jeugdboek dat zich afspeelt in Rotterdam. Een chicklit over een jonge vrouw in een onbeschreven stad is dan weer meer nationaal geschikt. Is jouw boek Engelstalig, dan kom je al sneller op een internationaal publiek.
Soms kan het lonen om specifiek in te spelen op een lokale markt. Weet je dat je boek gelezen zal worden door kenners en bewoners van een bepaald gebied, dan hoef je waarschijnlijk minder uitleg te geven over de kenmerken van dat gebied dan wanneer je een algemeen publiek zou willen aanspreken. Anderzijds kan het ook juist interessant zijn om je op een bredere markt te focussen. Door geen kenmerken in je boek te verwerken die slechts door een kleine groep zullen worden begrepen zorg je ervoor dat iedereen zich kan identificeren met jouw verhaal. Of je voor een lokale of nationale markt schrijft heeft vaak niet zoveel invloed op de schrijfstijl, maar meer op de mate van detail die je verwerkt in het boek.
Door vooraf te bepalen voor wie je het boek schrijft, heb je het later makkelijker wanneer je aan het bepalen bent aan wie je het boek wil marketen.
Offerte aanvragen
Je bent van harte welkom om bij ons een vrijblijvende offerte aan te vragen. Het maken van ieder boek is altijd weer een bijzondere klus, die we met plezier op ons nemen. Komen we op grond van de offerte tot een afspraak, dan gaan we er zeker iets moois van maken!
Je kunt ervan op aan dat we je werk met respect behandelen, en het alleen gebruiken om de drukmogelijkheden te kunnen beoordelen. Binnen enkele dagen hoor je nader van ons. Heb je na een week nog niets vernomen? Dan gaat er mogelijk iets mis, neem gerust contact met ons op via onderstaand emailadres.
Laat je positief verrassen door onze scherpe prijzen die wij offreren. Om je een concreet voorstel te kunnen doen, ontvangen we graag iets meer achtergrondinformatie. We willen je vragen om onderstaande informatie in te vullen of een berichtje te sturen naar info@boekxpress.nl.